Hur används klimatbokslutet?

Det har blivit allt viktigare för företag att förstå och beskriva deras klimatpåverkan i takt med att klimatfrågan har vuxit i samhället. Företagen behöver idag beskriva både klimatpåverkan från företaget som helhet och för deras produkter och tjänster som sätts på marknaden. Behovet av information kommer från olika håll exempelvis från kunder, ägare, allmänheten, politiker och myndigheter.

Följaktligen finns det även ett tydligt internt behov av kunskap och information inom företagen för att kunna arbeta med klimatfrågan. Exempelvis för att ta fram mål, åtgärder och strategier för att minska klimatpåverkan och för att ta fram externt material till hållbarhetsredovisningar, produktinformation, marknadsföringen, m.m.

Det korta svaret på frågan i rubriken är att klimatbokslutets resultat används för många olika uppgifter inom företaget. Men huvudsyftet är ändå att vara en del av företagets klimatarbete genom att årligen mäta företagets klimatpåverkan. I det arbetet ger klimatbokslutet insikter kring var utsläppen finns, hur stora de är, var det kan vara effektivt att genomföra åtgärder och utvärdera effekterna av tidigare genomförda åtgärder.  

En annan uppgift är att ge underlag för den externa kommunikationen. Här finns det flera olika intressenter och målgrupper. Beräkningar bakom klimatbokslutet är komplexa och det är ibland en utmaning att kommunicera resultaten så att även mottagaren känner förtroende för att informationen är korrekt samt att de får en förståelse för vad som ligger bakom resultaten.  

Arbetet med den kommunikationen är central för klimatbokslutet. Det finns en hel del kunskap och erfarenheter som diskuteras och delas inom nätverket och det pågår ständigt projekt kring hur kommunikationen kan utvecklas vidare.   

Internt kan klimatbokslutet användas:  

  • Identifiera och kvantifiera var i företaget klimatpåverkan finns.

  • Underlag för att ta fram åtgärder för att minska klimatpåverkan (var finns de största utsläppen, var är det kostnadseffektivt att genomföra åtgärder) 

  • Underlag för att både sätta och följa långsiktiga klimatmål samt sätta upp en färdplan för att nå målen

  • Höja kunskapsnivån hos medarbetare och få företagets anställda att kommunicera och jobba för ett gemensamt klimatmål.

  • Stärka klimatarbetet inom företaget.

Externt kan klimatbokslutet användas för att stärka företagets varumärke genom att ingå i: 

  • Hållbarhetsredovisningar och årsredovisningar.

  • Kommunikationen med kunder, media och politiker 

  • Marknadsföring med annonser och kampanjer.

  • Input till säljarbetet

  • Debattinlägg och möten med externa intressenter.

  • Kommunikation till företagets leverantörer.

Exempel på extern kommunikation

Klimatbokslutet används flitigt i företagens externa kommunikation. Syftet är att höja kunskapsnivån och att stärka varumärket för företaget och dess produkter. Företagen är ofta bättre ur klimatsynpunkt än vad kunder, politiker och allmänhet vet om. Dessutom finns det flera kontroversiella frågor som behöver bemötas i debatter och massmedia, exempelvis avfallsförbränningens klimatpåverkan.  

I nedanstående lista ges några exempel på aktiviteter för den externa kommunikationen som har genomförts av företagen i klimatbokslutsgruppen.  

  • Informationsbroschyrer 

  • Hemsidor 

  • Kundtidningar 

  • Kundträffar 

  • Hållbarhetsredovisningar och årsredovisningar 

  • Dagstidningar 

  • Branschtidningar 

  • Pressträffar 

  • Annonsering  

  • Informationskampanjer 
    Några av företagen har gjort omfattande tidsbegränsade kampanjer med information på t.ex. bussar, sopbilar, cisterner, tidningar, tv.  

  • Filmer