Vad är ett klimatbokslut?

Ett klimatbokslut är en redovisning av företagets klimatpåverkan för det gånga året. Klimatbokslutet presenterar en samlad bild av hela företagets klimatpåverkan i samhället under ett år. Med hjälp av klimatbokslutets resultat kan man även se hur klimatpåverkan fördelas mellan olika verksamheter inom företaget samt värdera klimatpåverkan från företagets produkter och tjänster.

Klimatbokslutet summerar alla utsläpp av klimatpåverkande gaser och väger samman vad dessa utsläpp har för total klimatpåverkan. Ofta dominerar utsläppen av fossil koldioxid (exempelvis från användningen av fossil energi för energiproduktion eller transporter) men för flera företag i klimatbokslutgruppen ger t.ex. utsläppen av metan och lustgas det största bidraget till klimatpåverkan.

Det är viktigt att även inkludera vilka utsläpp som företaget orsakar utanför den egna verksamheten. Alla produkter och tjänster som företaget köper in från andra företag har också gett upphov till utsläpp. För runt hälften av företagen i klimatboksluts­gruppen är dessa utsläpp större än deras egna utsläpp.

Om företaget har aktiviteter/verksamheter som bidrar till att undvika utsläpp ska även detta inkluderas oavsett om detta sker i eller utanför det egna företaget. Allt som företaget äger och gör och som de har ansvar för samt ”rådighet” att styra över ingår i redo-visningen. Om exempelvis företaget utvecklar och säljer en klimateffektiv produkt som ersätter sämre produkter på marknaden så har företaget aktivt genomfört en klimatåtgärd och följaktligen ska klimatnyttan från denna produkt inkluderas i deras klimatbokslut. Ibland kan det vara svårt att räkna fram faktiska värden för de nyttor som skapas i omgivningen. Endast de nyttor som kan beräknas och som man med säkerhet vet är företagets förtjänst tas med i företagets klimatredovisning.

Klimatbokslutet grundläggande metod kallas av miljöforskarna för ”konsekvensprincipen” (eng: Consequential assessment). Metoden utgår från att studera alla konsekvenser som företaget verksamheter ger upphov till både i och utanför företagets egen verksamhet. Konsekvenserna kan vara både negativa och positiva. Den stora fördelen med metoden är att man får en heltäckande beskrivning av klimatpåverkan. Tack vare detta kan man på ett korrekt sätt förstå vad som är bra eller dåligt ur klimatsynpunkt, vilka åtgärder som är effektiva att införa för att minska klimatpåverkan och vilka klimatvärden som man med trovärdighet kan kommunicera externt. Vill ni se ett exempel på hur ett klimatbokslut kan se ut, titta gärna här: Skövde Energi, VA SYD, SSAM. I rapporterna får ni mer förklaringar hur klimatbokslutet är uppbyggt.

Vill ni har ännu mer detaljerad information om metoden kan ni ladda ner rapporten ”Klimatbokslut – Fördjupning”, se fliken ”Ladda ner och läs mer”.

Idag har nästan alla större företag någon form av årlig klimatredovisning. Redovis-ningarna varierar stort i vad man väljer att inkludera och hur detaljerat man följer alla materialflöden och konsekvenser. Vår ambition är att ta med allt som är relevant för klimatpåverkan för att redovisningen ska ge företaget möjlighet att styra verksamheten mot lägre globala utsläpp.

Direkta utsläpp

Direkta utsläpp är utsläpp av klimatpåverkande växthusgaser från företagets egen verksamhet. Det kan till exempel vara utsläpp från förbränning eller arbetsmaskiner.

Indirekta utsläpp

I gruppen indirekta tillförda utsläpp ingår den klimatpåverkan som företaget orsakar utanför den egna verksamheten, men som sker i andra företags verksamheter. Det kan till exempel vara produktionen av den el som företaget konsumerar eller produktion och transport av råvaror/material som företaget köper in.

Undvikna utsläpp

De produkter och tjänster som företaget levererar ersätter annan produktion av motsvarande nyttigheter. Utsläppen från den alternativa produktionen ska företaget krediteras för som undvikna utsläpp i deras redovisning.

Om företaget säljer produkter/tjänster som ur klimatsynpunkt är bättre än alternativen kan företaget presentera ett negativt nettoutsläpp, dvs klimatpåverkan minskar tack vare företagets verksamhet.

Företaget kan fortfarande ha tillförda utsläpp som man bör arbeta för att minska. Ibland kan resultatet bli det motsatta, dvs att produkterna och tjänsterna leder till att utsläppen istället ökar i omgivningen.